Maurice Karkoff

Maurice Karkoff, 1927-2013:

Maurice Karkoff (1927-2013) studerade för Lars-Erik Larsson, Karl-Birger Blomdahl och kompletterade sina kompositionsstudier för bl.a Vagn Holmboe (metamorfos-teknik) och den schweiziske tonsättaren Wladimir Vogel (tolvtons-teknik). För sin tonsättargärning har Karkoff belönats med en rad priser, bl.a. Sveriges Radios Symfoniorkesters pris 1962, stora Christ Johnson-priset 2006, Atterberg- och Alfvén priserna 1983, resp. 1999.

Karkoffs produktion omfattar bortåt 250 opusnummer och han producerade sig i en rad olika genrer: kammarmusik, symfonier, opera och inte minst gjorde han sig känd som romanskomponist och som sådan hör han till vårt lands allra främsta.Tonsättaren har själv nämnt färg och expressivitet som viktiga inslag och utgångspunkter i sitt komponerande och när han identifierar sig i den tankevärld som Elsa Grave, Paul Celan, Gunnar Ekelöf, Tomas Tranströmer ger uttryck för i sina dikter uppstår i Karkoffs tonsättningar en sällsam förening mellan ord och ton.

Erik Lundkvist

Detta ger vi för tillfället ut av Maurice Karkoff:

Kvartett för mässingsblåsare.

Tio japanska sånger